Hoe COVID-19 containerkosten opdrijft

Hoe COVID-19 containerkosten opdrijft

Hoe COVID-19 containerkosten opdrijft

Exive International legde contact met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat om meer zicht te krijgen op de oorzaken van het container tekort dat de prijzen voor zeetransport al zo lang opdrijft. Als we toch eens konden voorspellen hoe lang deze importproblemen nog gaan aanhouden…

Uit het antwoord van het ministerie blijkt duidelijk dat deze zorg ook in veel breder internationaal verband de aandacht heeft. UNCTAD (Orgaan van de VN voor Handel en economische ontwikkeling) heeft geconcludeerd dat de vraag naar containervervoer gedurende de COVID-19 pandemie (na een eerste afname) is toegenomen. Lege containers waren op plaatsen waar ze niet nodig waren en er was niet voorzien in herpositionering. Blijkbaar had niemand verwacht dat COVID-19 de vraag naar importgoederen zou vergroten. De tijdelijke blokkade van het Suezkanaal was daarbij olie op het vuur.

Bovendien hadden de havens in Azië voortdurend te maken met vertragingen door COVID 19. Ook nu nog zijn er in China strenge COVID maatregelen die voor vertraging zorgen en was kort geleden een containerterminal van de tweede grootste haven van China korte tijd gesloten.

Deze verstoringen zullen nog lang effect hebben: wereldwijde herpositionering van lege containers duurt lang. China heeft de productie van containers opgevoerd, maar dat is nog niet genoeg om de tekorten aan te vullen. En ook de nieuwe schepen voor die extra containers zijn niet morgen al klaar om af te varen…

Exive zoekt samen met haar partner-fabrikanten en handelspartners in Europa naar de beste manier om hiermee om te gaan. De effecten zijn onontkoombaar, maar we blijven zoeken naar hoe we onze handel in zo goed mogelijke banen leiden, voor u en voor onszelf.



WhatsApp Chat WhatsApp Chat